lördag 6 september 2008

God kväll världen



Okej, nu var det dags även för mig att börja blogga. Det tog tid innan jag fattat det beslutet, men nu är jag här och hoppas att ni kommer att trivas och njuta av min blogg. I alla fall ska försöka göra mitt bästa. Okej, nu ska jag börja med lite praktiska grejer.

Varför människor längtar efter kärleken, uppmärksamheten, varför behöver vi känna oss viktiga, varför blir vi sårade om vi får inte det vi vill ha?

Ja, för det första, vi är skapade på Guds avbild och själva Gud är en kärleksfullt Gud. Det innebär att vi ska också vara kärleksfulla personer. Att känna sig älskad av någon är viktig för varje människa. Att visa kärlek till andra är ännu viktigare och till och med svårare att göra. Men om vi vill bli älskade av andra, då måste vi först visa kärlek till andra. Det är så logisk att mer logisk kan inte vara. Tänk för exempel, att du går till en vän och säger massa dåliga saker till honom/henne, trampa på hans/hennes fot eller göra något ännu värre. Kan du förvänta dig kärlek från den person? Kan du förvänta dig kärlek efter ett sådant beteende? Klart inte. Nu kan du tänka så här; någon kommer till dig och ger dig en fint present, något du längtade efter, eller bara kommer och säger några fina ord som uppmuntrar dig och gör dig glad. Kommer du att känna hat och förakt till den person? Klart inte. Du kommer till och me känna kärlek till den person. Så kära vänner, som vi sår så kommer vi också att skörda. Om vi vill ha kärlek då måste vi visa kärlek, om vi vill ha vänskap, då måste vi visa viljan att umgås, om vi vill ha uppmärksamhet, då måste vi också vara uppmärksamma till andra, om vi vill att andra ska lyssna på oss, då borde vi lyssna till de också. Det är inte alltid så lätt men det är absolut möjligt. Och nu frågar du kanske; men ska jag då hata de som gör mig illa? Nej, klart inte. Vi ska inte hata, vi ska försöka hålla frid med alla hur länge det går. Men om vi har ändå kommit i konflikt med någon ska vi försöka fixa det problemet på bästa möjliga sätt. Och om det funkar inte, ska vi bara glömma det och gå vidare. Men ordet hat ska inte ha plats på våra läppar, och inte änns komma i närhet av våra hjärtan.

O andra sidan kan vi väldig lätt bli ledsna om vi får inte det vi vill ha. Du kanske frågar varför. Ja, mina kära vänner det finns bara ett svår på den fråga. Vi har för stora förväntningar och om det blir inte som vi hade tänkt då blir vi besvikna och sårade. Vi kanske förväntar oss något som är inte alls bra, men vi tror att det är absolut det bästa som finns och vi vill ha det. Det är typ som när barn vill ha nån leksak de brukar säga nåt i sånt still: "I want it, and I want it now" men de förstår inte att leksaken är inte bra. Det kan gå sönder när som helst, och föräldrar vill inte att de ska bli ledsna när det händer. Föräldrar vill skydda de från detta. Det är samma sak Gud gör med oss. Han vill skydda oss från misstag som kan kosta oss jätte mycket i framtiden.

Ibland vi får vad vi vill, men även då är vi inte riktig glada. Varför? För att våra förväntningar var större än värkligheten. Vi kanske ville att saker och ting ska ske på ett sätt men de hände på ett annat. Vi fick det vi ville ha, men plöstlig glömmer vi bort allt det goda och fokuserar på de små saker som i slutet gör oss irriterade och ledsna. Så i stället att jubla och vara glada att vi fick det vi ville ha, vi väljer att bli ledsna och irriterade. Så det är egentligen vi som väljer om vi ska vara glada och positiva eller vill vi vara ledsna och negativa. Jag rekommenderar er att välja det första. Var glada och positiva. Tänk glada tankar, försök hitta nya möjligheter, var kreativa...


Det är ju vi som har fri vilja att välja mellan liv och död, mellan glädje och sorg, mellan kärlek och hat... Jag hoppas att du väljer rätt.

Okej nu ska jag läsa lite gran och bara ta det lugnt. Ni få ha en trevlig lördag kväll och allt bäst.

Milijana

Inga kommentarer: