lördag 20 september 2008

Horoskop

Läste idag en artikel i aftonbladet om en tjej som tror på horoskop. Hela hennes kärleksliv är styrt av horoskop och hon vägrar dejta killar som har "fel" sjärntecken. http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article3344775.ab
Jag förstår mig inte på sånt och ännu mindre på folk som litar på sådana konstigheter. Hur kan folk lita på nåt så konstigt och göra precis allt som står skrivet där? Otroligt. För några år sen så tyckte jag att det var bara en kul grej. Det var bara kul att se vad horoskop säger ska ske idag. Man läste olika tidningar som visar olika varianter av horoskop. Hur kan man då tro på det? Har ingen aning.
En dag läste jag en bok som förklarar hur stort inflytande har horoskop i människors liv. Jag läste i denna boken om en kvinna som trodde oehört mycket på sånt. Varje dag hon gjorde precis allt som var skrivet i horoskop att man ska göra. Men en dag gick det för långt. Hon läste att hon borde döda hennes egen son för att få den lycka hon hade förlurat eller nåt i sådant still (kommer inte riktig ihåg hur allt gick till, läste det för typ mer än 6 år sen). Men i alla fall så dödade hon hennes son. Helt sjukt att sådana saker händer. Då har jag beslutat mig att aldrig mer läsa dessa dumheter, inte heller på skoj. Man kan lätt komma in på det farliga område men det är så svårt att komma ut. För alla det börjar som en skoj grej, men senare visar sig att vissa kommer att sjunka djupare än de andra. Det är faktisk onödig. Håll dig borta från mörkret, sök i stället ljuset som övervinner allt mörker. Bara i ljuset finns sanningen och i sanningen finns ingen lögn. Du behöver inte ha horoskop för att veta vad kommer att ske i din framtid, använd Bibeln i stället. Där finns sanningen som är mycket mer värd än alla dessa lögn aktiga, falska, informationer, som aldrig stämmer. I det artikeln läste jag en kommentar från en person som sade att ordet horoskopa på grekiska betyder "utan allvarlig betydelse" Jag försökte själv hitta om det är rätta betydelsen, men det enda jag fick är att det betyder "bild av timmen" Men han har kanske rätt och då undrar jag, varför ska man tro på något som inte har någon betydelse? hehe konstig.
Kramar

Inga kommentarer: