tisdag 23 september 2008

Sömn är viktig

För några månader sen såg jag ett TV-program som handlade om just sömnen. Jag visste det redan eller visste att sömn är viktig men hur mycket är det viktig, kunde jag inte alls ana. Läkarna gjorde ett experiment och kom på att både hälsa, känslomässig liv, vikten mm. är påverkade av brist på sömn. De gjorde några prover på en tjej och då skulle hon under en period av fyra dagar, sova bara fyra timmar per natt. Innan de började med dessa prover de testade hennes koncentration, hennes mat vaner, hur hon reagerar på olika saker osv. Det vissade sig att det var helt normalt. Då började de med experimentet. Hon skulle göra hur mycket som helst, alla hennes vardagliga vanor skulle hon klara och tom mera saker var hon tvungen att göra under de fyra dagar. Första dagen gick helt okej fast hon var ganska trött, nästa dagen var lite sämre, men sista dagen var det för jobbig och hon ville bara ge upp. När de senare undersökte henne då fick hon veta att hennes koncentration var betidligt sämre än för fyra dagar sen, hon gick till och me upp i vikt, hon blev lätt irriterad osv. Vad mest förvanade mig var det att hon gick upp i vikt. Du kanske frågar dig varför. Ja, det undrade jag me. Hon vaknade varje morgon jätte tidigt, alla måltider på grund av stressen åt hon ganska fort. Hon hade ingen tid för att göra nyttig mat och då åt hon ganska mycket snabb mat. På grund av det gick hon upp i vikt. Stress är det värsta för hälsan. Man hinner inte tänka på matvanor. Man bara äter det man först få tag i, annars finns det ingen tid för maten. Helt sjukt. Och känslor går också upp och ner hela tiden. Hehe det har jag verkligen märkt.
Idag var jag helt slut eftersom jag kunde inte somna igår tills kl. 2 på morgonen. Sen somnade jag på en föreläsning och var tvungen att komma hem. Men jag ville inte alls sova. Det ska jag inte göra förren kl. 22 ikväll, annars blir det helt fel. Så, snart ska jag till gymmet och träna lite grand.


Okej, tillbaka till denna TV-programet. Glöm inte att sömn har stort betydelse i vara liv. Man ska sova minst 7 eller 8 timmar per natt. Man behöver inte massa konsitga dieter för att hålla sig i form. Det är bättre om man börjar träna eller promenera varje dag halv timme. Och sen ska man hålla sig borta från godis. Men glöm inte att en av de viktigaste saker är att man ska sova tillräckligt.

Inga kommentarer: