söndag 26 oktober 2008

En dag utan mobiltelefon och internet

Ni kanske undrar varför är jag så här tidigt uppe en söndag morgon. Hmm bra fråga. Igår har jag ställt klockan en timme framåt i stället för en timme bakåt (vinter tid). Så när jag såg på klockan imorse det var redan kl. 9 och jag fick, så att säga, lite panik. Jag vill inte komma sent på möte och jag bara sprang in i duschen och då började jag tänka. Ska man verkligen flytta klockan framåt eller bakåt? Det kändes så fel på nån sätt att ingen här i huset var vaken. Då tänkte jag att de kanske vill inte gå på möte, eftersom de va uppe ganska länge igår. Men i slutet insåg jag att det var för tidigt. Nu har jag ätit min frukost i lugn och ro och till och me har tid över att skriva här och kanke läsa lite grand. Kanske ska jag lyssna på musik innan det är dags att gå. Så skönt när man behöver inte stressa utan i lugn och ro göra allt man tänkt sig göra. Det är Guds nåd.

Så här ser vårt samhälle idag:









Läste precis på p. Ulfs blogg om just det där med ledigt tid utan datorer och mobiltelefoner. Vi är så beroende av dessa saker hela tiden. Vi ser ingen möjlighet att bara stänga allt i några dagar och bara vara för oss själva och njuta av lite tyst tid. Men varför tycker vi så? Kommer världen att gå under om vi stänger våra telefon i några dagar? En helg eller nåt sånt. Du är kanske affärs man eller kvinna och säger:"Det skulle vara så skönt, men det kommer aldrig att funka för mig. Vad ska mina kunder säga när jag svarar inte?" Men kära nån du har ju helg dagar. Du kan ju stänga mobilen på fredag efter jobbet och låt det vara stängt tills på söndag kväll. Det räcker. Ta då din fru/man och barn (om du nu har en fru/man eller barn) och gå någonstans. Ta det lediga tid och utveckla din relation med din familj. Det är jätte viktigt. Vi behöver spendera mer tid med våra familjer. Du behöver tid me dina barn. Slösa inte bort det viktigaste av allt och det är att så i dina barns liv. Vad är viktigare för dig: Dina barn eller pengar?
Klart är pengar bra att ha och det ska ni ha, men hallo vad är fel me två dagar av vila.
Skulle faktisk vara kul att testa det nån dag. Ingen mobil, ingen internet, ingen MP3 osv. En vanligt tyst och fint dag. Och ni unga det är inte nån sagovärld det är verklighet. Det är möjligt även idag ;)


Ha det trevligt.

Inga kommentarer: